فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 51، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • یحیی فوزی، مسعود کریمی بیرانوند صفحه 7
    این مقاله در پی تشخیص و تبیین تفاوت های بین اهداف حکومت های سکولار با حکومت اسلامی با سه رویکرد توصیفی، تعلیلی و تفسیری است. و به این سؤال پاسخ می دهد که: این نوع حکومت ها در اهداف، چه تفاوت های صوری و ماهوی با یکدیگر دارند؟ نویسنده تلاش می کند تا این فرضیه را اثبات کند که این دو نوع حکومت علی رغم اشتراکات ظاهری در اهداف، نه تنها اهداف اختصاصی دارند، بلکه در زمینه تفسیر، تعبیر و تنقیح اهداف مشترک نیز دارای اختلافات مهمی می باشند که ریشه در ساختارهای اندیشه ای و انگیزه ای فرهنگ و تمدن حاکم بر آن ها دارد.
    کلیدواژگان: حکومت های سکولار، حکومت اسلامی، اهداف حکومت
  • علی ملکی صفحه 41
    موضوع این مقاله، نقد و بررسی الگوی مناسبات دین و دولت از طرف جریان روشنفکری دینی با هدف ارائه الگوی جایگزین برای الگوهای نظری رایج در مناسبات دین و دولت در جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس، در آغاز به تعریف مفاهیم پژوهش مانند روش انتقادی و روشنفکری دینی پرداخته و سپس به تشریح الگوی نظری روشنفکری دینی توجه شده است. هدف جریان روشنفکری دینی، سازگار کردن دین و مدرنیته است. بر این اساس، تعدیل هایی در هر دو مفهوم انجام داده و ترکیب جدیدی را به وجود آورده است. طرفداران این الگو با جدایی دین از سیاست مخالفت کرده و طرفدار جدایی دین از دولت هستند. در این پژوهش، الگوی نظری آنان درباره مناسبات دین و دولت با استفاده ازدیدگاه های مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: دین، دولت، روشنفکری دینی، کنش ارتباطی
  • نعیما محمدی صفحه 77
    مقاله حاضر محتوای موجود در دو فرم از دین طی سال های1340-1357 را با استفاده از نظریه جرج زیمل گونه شناسی می کند و مدعی شکل گیری رابطه جدیدی میان ساختار دین و سیاست در جریان انقلاب اسلامی است. مناسبات پیشین میان این دو ساخت در قالب «اسلام محافظه کار» و«اسلام اصلاح طلب» توضیح داده می شود که در آن روحانیت با پذیرش مفهوم «سلطنت» برای فرم سیاست جدای از فرم دین، وظایفی را طراحی می کند؛ از دل این فرم دو محتوای«دین برای دین» و «دین برای سیاست» شکل می گیرد، اما در فرم جدید دین، نحوه مداخلات روحانیت در امور سیاسی از حیث «راهبرد سیاسی» و «راهکار عملی» به سمت ادغام دو فرم دین و سیاست در قالب یک فرم و آن، تولید اندیشه «اسلام سیاسی» پیش می رود که محتوای «سیاست برای دین» را تولید می کند.
    کلیدواژگان: فرم، محتوا، اسلام محافظه کار، اسلام اصلاح طلب، اسلام سیاسی
  • سیدیاسم گورابی صفحه 109
    آیت الله العظمی بروجردی که زعامت شیعیان را در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ معاصر ایران برعهده داشتند، در حوزه سیاست و عمل سیاسی برای اقتدار و عزت شیعه تلاش های بسیاری انجام دادند.
    ایشان به واسطه تجربیاتی که از حوادث مشروطه داشتند، حرکت محتاطانه در حوزه سیاست را بر اقدام شتاب آلود و بدون تامل ترجیح می دادند از این رو بخش عمده ای از تلاش های ایشان بر فعالیت های فرهنگی به جای کنش های سیاسی تمرکز یافته بود، اما نباید تصور کرد که سیره سیاسی ایشان کاملا فارغ از کنش های سیاسی است.
    تلاش های ایشان در راستای ممانعت از اقدامات غیر اسلامی دولت؛ مانند ترویج آتش پرستی، رژه بی حجاب دختران، خانه های ترویج بی حجابی زنان، تغییر دین رسمی، تغییر رسم الخط، آزاد شدن بهائیت، اعدام آیت الله کاشانی و... در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته و سپس به نقش و تاثیر ایشان در جنبش ملی نفت و نیز روابط ایشان با فدائیان اسلام اشاره شده است.
    کلیدواژگان: آیت الله العظمی بروجردی، سیاست دینی، آیت الله کاشانی، مصدق، نواب صفوی
  • الهام رسولی کاشانی صفحه 135
    هدف اصلی این مقاله، بررسی اصلی ترین دلیل سیاست نسبتا سازش ناپذیر نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای، از منظر یک نگاه سازه انگارانه و معناگرا می باشد، نگاهی که با تاکید بر عوامل هویتی و انگاره ای، مفهوم جدیدی از امنیت را ارائه می دهد. امنیتی که صرفا یک امنیت فیزیکی و مادی نبوده، بلکه یک امنیت هستی شناسانه و هویتی است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای و مؤلفه های سازش ناپذیر آن را بررسی نموده و پس از بررسی مفهوم امنیت هستی شناسانه، سیاست سازش ناپذیر جمهوری اسلامی ایران را از این منظر تجزیه و تحلیل می-گردد.
    کلیدواژگان: سیاست هسته‎ای، نظام جمهوری اسلامی ایران، امنیت هویتی، سازه‎انگاری
  • علی اکبر جعفری، رویا میرجلالی صفحه 155
    در پژوهش حاضر، متغیرهای مختلفی از جمله ضروریات روسیه در روند سیاست داخلی این کشور، به ویژه در زمینه اقتصادی، محورهای اصلی روابط روسیه و ایران، اهداف پنهان روسیه در باج گیری از غرب در زمینه ممانعت از استقرار موشک های بالستیک در چک و لهستان، و همکاری های هسته ای با ایران، مورد بررسی قرار می گیرد. از این منظر برای تمهید پشتوانه نظری این پژوهش که در چارچوب نظریه نئورئالیسم و نئولیبرالیسم به آن اشاره خواهد شد، به بیان روابط ایران و روسیه، واکنش های احتمالی روسیه در برابر برنامه هسته ای ایران و اهداف همکاری های ایران با روسیه، پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: برنامه هسته ای، انرژی، موشک های بالستیک، منافع مشترک
  • نقد و معرفی
  • ترجمه: انور رصافی صفحه 196
|
  • Yahya Fouzi, Mahmood Karimi Biranvand Page 7
    The paper is to identify and elaborate on the differences among the goals behind secular and Islamic governments based on a descriptive, causal and interpretive approach to answer the question that what formal and natural differences these governments have with respect to their goals. The writer tries to prove the thesis that these two types of governments, despite their outward commonalities in goals, each have specific goals and have significant differences in interpreting and clarifying these common goals, with these differences being rooted in their ideational and motivational structures of the culture and civilization governing on them.
  • Ali Maleki Page 41
    The goal of this paper is to critically analyze models of religion and state relationships on the part of religious intellectual movement and to propose an alternative model for the current theoretical model in the Islamic Republic of Iran. Thus, at first, the basic concepts of this research such “critical method”, and “religious intellectualism” are defined and then the theoretical model of religious intellectualism is explained. The goal behind religious intellectual movement is to reconcile religion and modernity. As a result, the writer modifies both to create a new combination. The followers of this model are against the separation of religion from politics and agree upon the separation of religion from state. The paper critically evaluates their theoretical model of religion and state relationships on the basis of various approaches such as the theory of communicative action.
  • Naima Mohammadi Page 77
    The present paper is typological study of two forms of religion during 1961-1979 on the basis of Georg Simmel’s theory and argues that a new relationship formed between religion and politics during the Islamic revolution. The previous relationship between these two is usually explained in terms of “conservative Islam” and “reformist Islam” according to which the clergy accept the concept of “sultanate” for politics and devise functions apart from the form of religion. On the basis of this form, the two contents of “religion for religion” and “religion for politics” form. However, in the new form of religion, the manner of the clergies’ involvement in political affairs in terms of “political strategies” and “practical solution” moves towards merging the two forms of religion and politics into one and producing the idea of “political Islam” which produces the content of “politics for religion.
  • Yasim Goorabi Page 109
    The grand Ayatollah Boroujerdi, who led the Shiites in a most critical period in the contemporary history of Iran, made a lot of efforts in the realm of politics and political behavior to maintain the authority and honor of Shiites. Due to his experience in the Constitutional Movement, he preferred cautious actions in politics over thoughtless and hasty actions. As a result, a major part of his efforts focused on cultural activities rather than political acts. But, it should be noted that his political behavior is not completely void of political acts. The paper studies some of his efforts to stop non-Islamic measures of the state such as the promotion of fire-worshipping, parade by hijab-less girls, houses for promotion of women’s hijablessness, changing the official religion, changing the official alphabets, freedom of Bahaism, the execution of Ayatollah Kashani …. Finally, the paper elaborates on his role in the National Oil Movement and his relationships with Fedayeen of Islam.
  • Elham Rasouli Sani Abadi Page 135
    The objective of the paper is to study the major reason behind Islamic Republic of Iran’s rather uncompromisable atomic energy policy based on a constructionist perspective which proposes a new concept of security through emphasizing on identity and ideational factors. This is not just a kind of physical and material security, but ontological and identificational. To do so, the paper first studies Islamic Republic of Iran’s atomic energy policy and its features, then introduces the concept of ontological security, and finally analyzes the uncompromising policy of the Islamic Republic of Iran.
  • Ali Akbar Jafari, Roya Mirjalali Page 155
    The paper overviews various variables such as Russia’s necessities in its domestic policy affairs, especially economic policies, the major bases of Iran-Russia relations, the implicit goals behind Russia’s holding the West to ransom through preventing the deploying of ballistic missiles in Czechoslovakia and Poland, and atomic cooperation with Iran. Thus, to provide the theoretical background of the research, which is based on neo-realism and neo-liberalism, the paper will concentrate on explaining Iran-Russia relationships, possible reactions of Russia with respect to Iran’s atomic project and the goals behind Russia’s cooperation with Iran.
  • Mahmood Shariati Page 181
    The paper is a critical review of “The Foundations of Political Thought in Islam” by Seyyed Sadegh Haghighat. Since the book is introduced as a textbook for political science students by SAMT Publications, it’s review has crucial importance. The paper, first, briefly introduces the book, then evaluates the book regarding form and content, and some cases proposes some modifications.